Welkom bij
Alphega Apotheek de Roerdomp
-
-
Adres
Kauwenhof 10AGB code apotheek: 02008529
3435 SN NIEUWEGEINTelefoon
E-mail
Openingstijden
-
Maandag
- -
-
Dinsdag
- -
-
Woensdag
- -
-
Donderdag
- -
-
Vrijdag
- -
-
Zaterdaggesloten
-
Zondaggesloten
Gewijzigde openingstijden rond de feestdagen:
- Donderdag 19 december sluiten wij om 17.00 uur.
- Dinsdag 24 december sluiten wij om 16.00 uur.
- Dinsdag 31 december sluiten wij om 16.00 uur.
Apothekers
Mevr. L. Samuels Brusse (BIG-nummer: 39061956617)Mevr. A.G.C. van Huët (BIG-nummer: 09935618317) -
-
-
Wanneer u uw huisarts heeft in Gezondheidscentrum de Roerdomp in Nieuwegein, kunt u op via www.roerdomp.nl zien hoe u herhaalrecepten kunt aanvragen .
Herhaalservice
Gebruikt u dagelijks medicijnen en wilt u hier geen omkijken naar hebben? Dan is onze herhaalservice misschien iets voor u! Met de herhaalservice hoeft u zelf uw chronische medicatie niet meer aan te vragen, dat doet de apotheek voor u. Zie hieronder voor meer informatie en de voorwaarden.
-
-
Buiten onze openingstijden kunt u, met spoedrecepten, terecht bij de St. Antonius Apotheek in de hal van het St. Antonius Ziekenhuis.
St. Antonius Apotheek
Koekoekslaan 1
3435 CM Nieuwegein
Tel: (088) 320 73 50
De St. Antonius Apotheek is geopend op ma-za 08.00 – 22.00 uur en zo 09.30 – 22.00 uur. Buiten deze tijden kunt u telefonisch contact opnemen, indien nodig wordt u doorverwezen naar Dienstapotheek Utrecht, aan de Rubenslaan in Utrecht. Deze blijft de hele nacht open voor spoedgevallen.
Voor uw chronische medicatie, zelfzorgmiddelen en geneesmiddeladvies en -informatie kunt u tijdens openingstijden bij uw vertrouwde apotheek terecht. -
-
Wat wij doen
Onze apotheek verstrekt niet alleen medicijnen, we vinden het ook heel belangrijk u goed te adviseren over gezondheid en geneesmiddelgebruik. We geven onze klanten onafhankelijk advies en geven voorlichting en begeleiden uw medicijngebruik. Ook besteden wij veel aandacht aan het voorkomen en signaleren van bijwerkingen.
De apotheek in Nieuwegein is daarmee een centrale schakel in de gezondheidszorg, die direct invloed heeft op de gezondheid en het welzijn van de klanten. Belangrijk is daarom ook het onderhouden van contacten met voorschrijvers, zorgverzekeraars, patiëntenverenigingen en toeleveranciers.
We streven naar een zo hoog mogelijke kwaliteit van dienstverlening.Prijslijst voor diensten van de apotheek
Onderstaand treft u de prijslijst voor 2024. Deze prijslijst geldt indien u in 2024 niet verzekerd bent bij een zorgverzekeraar of indien de apotheek geen contract heeft afgesloten met uw zorgverzekeraar. Als u vragen hebt over de apotheektarieven die voor u gelden, informeer dan bij één van onze medewerkers.
DocumentUw geneesmiddelen in een andere verpakking
Het kan zijn dat u geneesmiddelen krijgt, die er anders uitzien dan u gewend bent. Dit is wel hetzelfde middel, maar het is goedkoper. Door deze zogenaamde generieke geneesmiddelen uit te geven, helpt onze apotheek met het betaalbaar houden van de gezondheidszorg. In plaats van een relatief duur merkpreparaat krijgt u van ons een goedkoper alternatief. Dit middel moet aan dezelfde eisen voldoen als het oorspronkelijke merkproduct en is dus net zo werkzaam en veilig. Ziet uw geneesmiddel er anders uit dan u gewend bent en heeft u daar vragen over? Stel deze dan gerust aan één van onze medewerkers.
Central Filling
Apotheek de Roerdomp in Nieuwegein, heeft ervoor gekozen om een deel van de recepten centraal te laten klaarmaken bij een zogeheten "Central Filling apotheek". Voor het klaarmaken van uw recepten verstrekken wij uw patiëntgegevens aan deze apotheek. Dit is gemeld bij het College ter Bescherming Persoonsgegevens. Uw zending wordt door een robot klaar gemaakt. U kunt dit zien aan het grotere etiket op het medicijn. Uiteraard gaan zij ook vertrouwelijk met uw gegevens om. Mocht u hier bezwaar tegen hebben, dan verzoeken wij u ons hierover te informeren.
Proeftijd voor geneesmiddelen
Als u een geneesmiddel voor de eerste keer krijgt voorgeschreven, mogen wij u slechts een kleine voorraad meegeven. Dit is een bezuinigingsmaatregel van de overheid om te voorkomen dat er onnodig medicijnen in de afvalcontainer terechtkomen. Bijvoorbeeld als het geneesmiddel bij u niet goed werkt of vervelende bijwerkingen geeft.
Als de arts voor een langere periode geneesmiddelen voorschrijft, dan krijgt u voor de resterende hoeveelheid een herhaalrecept van ons mee.Medicatiebewaking
Als we een recept ontvangen, dan geven we het geneesmiddel niet zomaar mee. Eerst controleren we of u het geneesmiddel zonder problemen kunt gebruiken. Daarna zullen we bijna altijd toelichten hoe u het geneesmiddel moet gebruiken. Dit kan soms even duren, maar u bent er wel zeker van dat u het medicijn veilig kunt gebruiken.
Controle van recepten is noodzakelijk, omdat het wel eens voorkomt dat de arts een medicijn voorschrijft, dat niet samengaat met medicijnen die u al gebruikt. Sommige geneesmiddelen versterken of verzwakken bijvoorbeeld elkaars werking. Op zo'n moment nemen we contact op met uw huisarts om te overleggen. We kijken niet alleen naar uw geneesmiddelgebruik, maar houden ook rekening met allergieën, eventuele zwangerschap of kinderwens. Geef dit daarom door aan uw apotheek.
Wij adviseren u ook vrij verkrijgbare geneesmiddelen in de apotheek te laten registreren, als u chronisch geneesmiddelen gebruikt of zwanger bent. Want ook deze middelen kunt u dan niet altijd veilig gebruiken.Zelfzorggeneesmiddelen
Ook bij zelfzorggeneesmiddelen is het van belang dat u het juiste middel gebruikt. Net als bij receptgeneesmiddelen spelen factoren zoals leeftijd en bij kinderen ook het gewicht en de duur van de klacht, een rol.
De apotheekmedewerker zal u dan ook altijd eerst een paar vragen stellen om een goed advies te kunnen geven. In goed overleg kiezen we het meest geschikte product. Maar u moet niet vreemd opkijken als we een keertje nee verkopen. Het kan best zijn dat uw klacht niet behandeld kan worden met een zelfzorgproduct. Wij verwijzen u dan naar uw dokter.
Wilt u uw geneesmiddelgebruik nog veiliger maken, dan kunnen wij de zelfzorgmiddelen ook in de apotheekcomputer vastleggen. Op die manier vindt er ook medicatiebewaking plaats.Overgevoelig voor bepaalde stoffen? Meld het ons!
Als u ergens allergisch voor bent, is het verstandig dat bij de apotheek te melden. Wij voeren dat dan in onze computer in, zodat wij u kunnen waarschuwen als uw allergie problemen oplevert in combinatie met de geneesmiddelen die u gaat gebruiken.
Ook als u zwanger bent of borstvoeding geeft, kan het nuttig zijn ons dat te melden. Sommige geneesmiddelen mogen dan niet (samen) gebruikt worden. We geven u graag advies.Betalen in de apotheek
U kunt geneesmiddelen natuurlijk contant of via pin betalen. Het meest praktische voor beide partijen is om de verrekening van de kosten rechtstreeks via uw verzekeringsmaatschappij te laten lopen. Dit is voor de meeste maatschappijen al mogelijk.
Klik op onderstaande link voor onze algemene betalingsvoorwaarden.
Bij het niet betalen van openstaande rekeningen geeft Alphega apotheek de Roerdomp de vordering uit handen aan incassobureau MediCas BV. Klik hieronder voor hun betalingsvoorwaarden.
DocumentVoorraad
In de apotheek hebben we veel producten voor spoedrecepten op voorraad. Dus als u met een spoedrecept bij ons komt, zullen wij u vaak direct kunnen helpen. Mochten wij iets voor u moeten bestellen, dan kunt u het geneesmiddel vaak de volgende dag ophalen.
Vraag uw herhaalrecept op tijd aan. Herhaalrecepten kunnen meestal niet direct uit de voorraad verwerkt worden. Hou er bij een herhaalrecept daarom rekening mee dat het twee werkdagen kan duren voordat het voor u klaar staat. U krijgt een e-mail zodra uw recept klaar staat om opgehaald te worden.
Bijbetalen
De overheid wil graag bezuinigen op kosten van medicijnen. Ze hebben daarvoor een aantal maatregelen ingevoerd. Een van die maatregelen is dat per categorie geneesmiddelen een gemiddelde prijs is vastgesteld. Dat is de maximale prijs die de ziektekostenverzekeraars mogen vergoeden. Voor medicijnen die duurder zijn dan die vastgestelde prijs moet worden bijbetaald. Heel vervelend, maar wij kunnen daar helaas niets aan veranderen. Wel kunnen wij in overleg met uw huisarts in sommige gevallen zoeken naar een goedkoper alternatief dat wel volledig wordt vergoed.
Adres- en verzekeringsgegevens
Voor veel mensen declareren wij rechtstreeks bij hun verzekering. Gaat u naar een andere verzekeraar of krijgt u een nieuw polisnummer? Wanneer uw verzekeringsgegevens wijzigen, is dat voor de apotheek ook belangrijk om te weten. Wij kunnen dan de aan u verstrekte medicijnen op de juiste wijze declareren.
Wij stellen het ook zeer op prijs als u ons bij een verhuizing ook een adreswijziging stuurt. Als u naar een andere plaats verhuist, kunnen wij een medicatieoverzicht uitdraaien van het afgelopen jaar. Dit kunt u dan bij uw nieuwe apotheek en huisarts afgeven ter informatie.Oude geneesmiddelen
Op de verpakking staat tot welke datum uw medicijnen goed blijven. Breng geneesmiddelen die over de datum zijn en geneesmiddelen die u niet meer gebruikt terug naar de apotheek. Lever ze in bij de apotheek als losse strips in een doorzichtige plastic zak, dus zonder de doosjes. Wij ruimen ze dan milieuvriendelijk op. Helaas kunnen wij geen grote hoeveelheden vloeistoffen accepteren; deze dient u zelf bij de gemeentewerf aan te bieden.
Overleg met artsen
Wist u dat de artsen en apothekers nauw samenwerken? Regelmatig komen de artsen en apothekers bijeen om de nieuwste inzichten in medicijnen te bespreken. Soms is er iets bijzonders met een recept. Een vreemde dosering bijvoorbeeld of een medicijn waarbij extra controle nodig is. Dan overleggen we zonodig met uw arts.
Regelmatig hebben we met een groep huisartsen 'farmaco-therapie-overleg'.Uw privacy
Gezondheidscentrum en apotheek de Roerdomp hebben een privacyreglement om de bescherming van uw gegevens te waarborgen. Uw zorgverlener(s) en, als eindverantwoordelijke, de directeur dragen er zorg voor dat uw dossier zorgvuldig wordt opgeslagen, dat gegevens niet verloren raken of in onbevoegde handen komen.
Alleen hulpverleners die rechtstreeks bij uw behandeling of onderzoek in het gezondheidscentrum betrokken zijn, hebben toegang tot de gegevens uit uw dossier. Zij hebben alleen toegang tot de gegevens die zij nodig hebben voor het uitvoeren van hun zorgtaak. Voor de huisartsenpost en de dienstapotheek die voor hun zorgtaken tijdens de avond-, nacht- of weekenddienst via het landelijk schakelpunt ook toegang hebben tot (een beperkt deel) van uw gegevens, gelden dezelfde privacyregels.
Alle hulpverleners, ook die in opleiding, hebben een zelfstandig beroepsgeheim of een in hun arbeids- of stagecontract vastgelegde geheimhoudingsplicht.Klik op onderstaande link om de privacyverklaring te lezen:
Document -
-
Informatie
Natuurlijk zijn wij er niet alleen voor uw geneesmiddelen en hulpmiddelen. U kunt bij ons ook terecht voor allerlei informatie op gezondheidsgebied.
Op deze site kunt u de folderteksten van de meest voorkomende kleine kwalen rustig doorlezen en zonodig uitprinten. Ook kunt u hier elke week actueel gezondheidsnieuws vinden. Betrouwbare informatie over geneesmiddelen vindt u op apotheek.nl.-
Alphega chat
Vragen voor onze apotheek? Dat kan ook via chat.
Adviesgesprek astma & COPD
Heeft u astma of COPD dan is goede zorg en advies over medicijnen belangrijk. Bij Alphega apotheek kunt u terecht voor een adviesgesprek.
Diabeteszorg
Diabetes is een stofwisselingsziekte die het lichaam belemmert om suiker (glucose) uit voeding te verwerken.
Gezondheids-APK
We zijn steeds meer bezig met onze gezondheid, maar wat is het effect van onze leefstijl?
Incontinentiezorg
Urine-incontinent zijn betekent dat u uw urine (plas) niet goed op kan houden. Als u hiermee te maken hebt, wilt u het beste advies en de beste producten.
Medirol®
Medirol® is een service van Alphega apotheek. Het bestaat uit meerdere producten om het innemen van je medicijnen makkelijker en veiliger te maken. Medirol® bestaat uit een rol met medicijnzakjes en een persoonlijke informatiemap.
Kijksluiter
De belangrijkste informatie uit de bijsluiter van uw medicijn kort en duidelijk uitgelegd in een video
Medicijnkluis
Uw medicijnen ophalen wanneer u wilt, 24 uur per dag, 7 dagen per week.
Inloopspreekuur
Op het spreekuur kunt u met al uw specifieke vragen over uw medicijngebruik terecht.
Bezorgservice
Bent u aan huis gebonden en daardoor niet in staat om de apotheek te bezoeken, informeer dan naar onze bezorgservice.
Spreekkamer
Voor vragen en gesprekken die meer privacy vereisen, beschikken wij over een aparte spreekkamer.
Huidverzorging
Verschillende apotheken organiseren beauty dagen. Je kunt dan uitgebreid kennis maken met de producten die verkrijgbaar zijn in de apotheek.
Wilt u zich inschrijven bij onze apotheek? Vul dan het onderstaande formulier volledig in.
Waarom moet ik mij inschrijven?
U kunt voorgeschreven medicijnen / recepten van de (huis) arts niet zomaar ophalen bij de apotheek. U moet hiervoor ingeschreven zijn. Een belangrijke taak van de apotheek is het vastleggen en bewaken van uw medicijngebruik. We moeten er namelijk zeker van zijn dat u het (voorgeschreven) medicijn zonder problemen kunt gebruiken. Met de gegevens van uw inschrijfformulier leggen wij een dossier voor u aan waarin deze informatie nauwkeurig wordt bijgehouden. Het dossier met uw medicatiegegevens is door u altijd op te vragen bij de apotheek.
Uw medische gegevens delen
Uw huisarts en apotheek hebben toegang tot uw medisch dossier. Om uw privacy en de veiligheid van uw gegevens te waarborgen mogen zij deze niet zonder uw toestemming delen met andere zorgverleners. Mocht u getroffen worden door een ziekte of ongeval en behandeld worden door een onbekende arts, apotheek of specialist dan kan uw medisch dossier van groot belang zijn. Zeker wanneer het toedienen van medicatie noodzakelijk is.
Voorwaarden
Om ervoor te zorgen dat zorgverleners uw medische gegevens veilig kunnen raadplegen is het Landelijk Schakelpunt (LSP) opgericht. Het opvragen van uw medisch dossier is aan voorwaarden gebonden om uw privacy en gegevens te beschermen:- Alleen huisartsen, apotheken en medisch specialisten zijn gemachtigd om medische gegevens te raadplegen op het LSP.
- Andere zorgverleners kunnen alleen informatie opvragen als zij zijn aangesloten bij het LSP en als dit in het belang is van uw behandeling.
- U kunt altijd nagaan wanneer en wie uw dossier heeft geraadpleegd.
- Uw medisch dossier mag alleen gedeeld worden wanneer u daar toestemming voor heeft gegeven.
Uw toestemming
Uw medisch dossier bevat relevante informatie over uw medicijngebruik, mogelijke allergieën en de toestand van uw gezondheid. Dit kan de zorgverlener ervan verzekeren dat de juiste medicatie op een veilige manier kan worden toegediend.Met uw toestemming mag uw medisch dossier gedeeld worden. U kunt het toestemmingsformulier invullen via de onderstaande button. U kunt voor meer informatie en het invullen van het toestemmingsformulier ook bij uw Alphega apotheek terecht. Wij adviseren u graag.
Klik hier om uw toestemming te geven.
Heeft u een klacht?
Ondanks ons streven naar kwaliteit kan het voorkomen dat u niet of minder tevreden bent over de manier waarop u door ons bent geholpen. Neem in dat geval bij voorkeur direct contact met ons op. Er bestaat een grote kans dat we samen tot een oplossing kunnen komen.
Klachtenfunctionaris
Komt u er met uw apotheker niet uit? Dan kunt u uw klacht voorleggen aan een onafhankelijke klachtenfunctionaris. Met uw informatie wordt vertrouwelijk om gegaan. De klachtenfunctionaris kan bemiddelen en zoekt samen met u naar een oplossing.
Contactgegevens klachtenfunctionaris
06 22 92 16 49
Onafhankelijke geschillencommissie
Wij nemen elke klacht serieus en zoeken actief naar een passende oplossing voor u. Bent u desondanks toch niet tevreden over de afhandeling van uw klacht? U heeft al een gesprek gehad met de betrokken hulpverlener van de apotheek en tussenkomst van de leidinggevende heeft uw onvrede ook niet weg kunnen nemen? Dan kunt u overwegen uw klacht voor te leggen aan een onafhankelijke geschillencommissie.
Onze apotheek is aangesloten bij de KNMP-klachten en geschillenregeling. De regeling voldoet aan de eisen van de Wet kwaliteit klachten en geschillen in de zorg (Wkkgz) en bestaat uit klachtenbemiddeling en een onafhankelijke geschillencommissie.
Contactgegevens geschillencommissie Openbare Apotheek
Postbus 8018
5601 KA Eindhoven
088 02 29 181
Vermeld in uw schrijven duidelijk om welke vestiging het gaat.
-