Welkom bij
Alphega Apotheek Urk
-
-
Adres
Pyramideweg 15bAGB code apotheek: 02008224
8321 CG URKTelefoon
Fax
0527-686273E-mail
Openingstijden
-
Maandag
- -
-
Dinsdag
- -
-
Woensdag
- -
-
Donderdag
- -
-
Vrijdag
- -
-
Zaterdag
- -
-
Zondaggesloten
Apothekers
De heer Drs. K.H. Kooi, apothekerOnze apotheek werkt samen met Alphega Apotheek Het Ruim
-
-
-
Onze apotheek biedt u de mogelijkheid om uw (chronische) medicijnen online te bestellen wanneer het u uitkomt. U kunt hiervoor gebruik maken van de dienst mijnalphega-apotheek.
Met behulp van mijnalphega-apotheek bestelt u eenvoudig uw herhaalmedicatie.
U kunt zich aanmelden en inloggen via onderstaande button.
Het genoemde geldt voor geneesmiddelen waarvan u een herhaalrecept heeft ontvangen, de pil vanaf 21 jaar, insuline en gangbare hulpmiddelen.
Wij gaan er mee aan de slag en na twee werkdagen liggen ze in de apotheek klaar.
-
-
Buiten onze openingstijden kunt u voor spoedeisende recepten terecht bij:
Spoedapotheek Emmeloord-Urk
Urkerweg 4
Emmeloord
(Het Antoniusgebouw)
Telefoon: 0515-488055
Openingstijden
Maandag t/m vrijdag 19:00 - 22:00 uur
Zaterdag en zondag 9:00 - 22:00 uur
-
-
Visie
Onze apotheek verstrekt niet alleen medicijnen, we vinden het ook heel belangrijk u goed te adviseren over gezondheid en geneesmiddelgebruik. We geven onze klanten onafhankelijk advies en geven voorlichting en begeleiden uw medicijngebruik. Ook besteden wij veel aandacht aan het voorkomen en signaleren van bijwerkingen.
De apotheek is daarmee een centrale schakel in de gezondheidszorg, die direct invloed heeft op de gezondheid en het welzijn van de klanten. Belangrijk is daarom ook het onderhouden van contacten met voorschrijvers, zorgverzekeraars, patiëntenverenigingen en toeleveranciers.
We streven naar een zo hoog mogelijke kwaliteit van dienstverlening.Geneesmiddelinformatie
Voor betrouwbare informatie over geneesmiddelen verwijzen wij u naar de link van onze beroepsorganisatie KNMP: www.apotheek.nl
Medicatiebewaking
Als we een recept ontvangen, dan geven we het geneesmiddel niet zomaar mee. Eerst controleren we of u het geneesmiddel zonder problemen kunt gebruiken. Daarna zullen we bijna altijd toelichten hoe u het geneesmiddel moet gebruiken. Dit kan soms even duren, maar u bent er wel zeker van dat u het medicijn veilig kunt gebruiken.
Controle van recepten is noodzakelijk, omdat het wel eens voorkomt dat de arts een medicijn voorschrijft, dat niet samengaat met medicijnen die u al gebruikt. Sommige geneesmiddelen versterken of verzwakken bijvoorbeeld elkaars werking. Op zo'n moment nemen we contact op met uw huisarts om te overleggen. We kijken niet alleen naar uw geneesmiddelgebruik, maar houden ook rekening met allergieën, eventuele zwangerschap of kinderwens. Geef dit daarom door aan uw apotheek.
Wij adviseren u ook vrij verkrijgbare geneesmiddelen in de apotheek te laten registreren, als u chronisch geneesmiddelen gebruikt of zwanger bent. Want ook deze middelen kunt u dan niet altijd veilig gebruiken.
Proeftijd voor geneesmiddelen
Als u een geneesmiddel voor de eerste keer krijgt voorgeschreven, mogen wij u slechts een voorraad voor 15 dagen meegeven. Dit is een bezuinigingsmaatregel van de overheid om te voorkomen dat er onnodig medicijnen in de afvalcontainer terechtkomen. Bijvoorbeeld als het geneesmiddel bij u niet goed werkt of vervelende bijwerkingen geeft. Als de arts voor een langere periode geneesmiddelen voorschrijft, dan krijgt u voor de resterende hoeveelheid een herhaalrecept van ons mee.
Uw geneesmiddelen in een andere verpakking
Het kan zijn dat u geneesmiddelen krijgt, die er anders uitzien dan u gewend bent. Dit is wel hetzelfde middel, maar het is goedkoper. Door deze zogenaamde generieke geneesmiddelen uit te geven, helpt onze apotheek met het betaalbaar houden van de gezondheidszorg. In plaats van een relatief duur merkpreparaat krijgt u van ons een goedkoper alternatief. Dit middel moet aan dezelfde eisen voldoen als het oorspronkelijke merkproduct en is dus net zo werkzaam en veilig. Ziet uw geneesmiddel er anders uit dan u gewend bent en heeft u daar vragen over? Stel deze dan gerust aan één van onze medewerkers.
Uw privacy
De balie van de apotheek bestaat als het ware uit afzonderlijke eilandjes. Hiervoor is gekozen in verband met privacyoverwegingen. Hierdoor is het mogelijk met iemand een gesprek te voeren zonder dat een ander mee kan luisteren. Daarnaast heeft iedere apotheek een aparte spreekkamer voor het voeren van een rustig gesprek.
In de apotheek registreren we verschillende gegevens van u, zoals naam, telefoonnummer, medicijngebruik en eventuele allergieën. Deze gegevens zijn nodig om te bepalen of u een geneesmiddel veilig kunt gebruiken en om u te kunnen bereiken, bijvoorbeeld als we u iets belangrijks vergeten zijn te vermelden.
Wij gaan uiterst zorgvuldig met uw gegevens om. We zijn gebonden aan ons beroepsgeheim en aan het privacyreglement van onze beroepsorganisatie. U kunt erop rekenen dat uw gegevens alleen in te zien zijn door de apothekers, de assistenten, uw arts en uzelf.
Zorgverzekering
Voor veel mensen declareren wij rechtstreeks bij hun verzekering. Gaat u naar een andere verzekeraar of krijgt u een nieuw polisnummer? Wanneer uw verzekeringsgegevens wijzigen, is dat voor de apotheek ook belangrijk om te weten. Wij kunnen dan de aan u verstrekte medicijnen op de juiste wijze declareren.
Adres- en verzekeringsgegevens
Voor veel mensen declareren wij rechtstreeks bij hun verzekering. Gaat u naar een andere verzekeraar of krijgt u een nieuw polisnummer? Wanneer uw verzekeringsgegevens wijzigen, is dat voor de apotheek ook belangrijk om te weten. Wij kunnen dan de aan u verstrekte medicijnen op de juiste wijze declareren.
Wij stellen het ook zeer op prijs dat, u ons bij een verhuizing ook een adreswijziging stuurt. Als u naar een andere plaats verhuist, kunnen wij een medicatieoverzicht uitdraaien van het afgelopen jaar. Dit kunt u dan bij uw nieuwe apotheek en huisarts afgeven ter informatie.
Oude geneesmiddelen
Op de verpakking staat tot welke datum uw medicijnen goed blijven. Breng geneesmiddelen die over de datum zijn en geneesmiddelen die u niet meer gebruikt terug naar de apotheek. Wij ruimen ze dan milieuvriendelijk op. De etiketten mogen van de doosjes worden verwijderd.
Zelfzorg
De apotheek heeft een uitgebreid assortiment aan zelfzorgmiddelen. In de apotheek kunnen we u hierbij adviseren over het middel zoals:
- Is het middel geschikt wat betreft leeftijd/aandoeningen
- Welke middel heeft de voorkeur om de klacht te verhelpen?
- Hoe moet het gebruikt worden?
- Kan het samen met uw geneesmiddelen?
- Extra adviezen naast het middel
Overgevoeligheid
Indien u allergisch bent voor een geneesmiddel of bestanddelen van een geneesmiddel kunnen wij hierop bewaken wanneer u met een recept in de apotheek komt.
Overleg apotheker-arts
In overleggen tussen arts en apotheker kan uw medicatie beoordeeld worden. Dit kan bijvoorbeeld leiden tot dosisaanpassingen of aanpassingen in de middelen zodat het medicijngebruik geoptimaliseerd wordt.
Privacy-statement
In de apotheek hebben we een privacy-statement waarin de plichten van de zorgverlener i.v.m. de wetgeving en uw rechten zijn vastgelegd.
HKZ-certificering
De apotheek is HKZ-gecertificeerd. Hiermee wordt aan objectief vastgestelde kwaliteitseisen voldaan.
-
-
Medicijnafval
Lever het in bij uw apotheek!
Hoe?
- Doosjes: alleen de strips
- Flesjes en tubes: verwijder het etiket, voor uw privacy
- Gebruikte naalden: altijd in een naaldencontainer
- Vanwege het coronavirus graag uw medicijnafval eerst 24 uur thuis bewaren in een afgesloten zak
Vragen
Hoe moet ik dit medicijn gebruiken? En hoe lang? Gaat het wel samen met de andere geneesmiddelen die ik gebruik? Hoe werkt het eigenlijk? Waar zijn die gele tabletten ook al weer precies voor? Aarzel niet, vraag het ons.
U kunt ook met ons bellen, nog eens langs komen met uw vragen of een afspraak maken voor een medicijnconsult. Heeft u direct een vraag of een opmerking? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen.
Informatie
Natuurlijk zijn wij er niet alleen voor uw geneesmiddelen en hulpmiddelen. U kunt bij ons ook terecht voor allerlei informatie op gezondheidsgebied. In de apotheek hebben we gratis folders over diverse ziektebeelden. Ook voor andere informatie over medicijnen of gezondheid bent u altijd welkom, ook als u geen recept heeft.
Oogdruppels
Het toedienen van oogdruppels is niet altijd gemakkelijk. Wij kunnen u adviseren over het goede gebruik. In de apotheek verkopen we ook hulpmiddelen die het druppelen van de ogen vergemakkelijken.
Problemen met innemen geneesmiddelen
Als het voor u lastig is om medicijnen in te nemen in verband met bijvoorbeeld slikken of het openen van de verpakking, kunt u met ons overleggen wat wij hierbij voor u kunnen doen.
-
Actueel medicatieoverzicht
Alphega apotheek biedt u de mogelijkheid om uw medicatieoverzicht via uw eigen persoonlijke pagina te bekijken en eventueel uit te printen.
Alphega chat
Vragen voor onze apotheek? Dat kan ook via chat.
Medirol®
Medirol® is een service van Alphega apotheek. Het bestaat uit meerdere producten om het innemen van je medicijnen makkelijker en veiliger te maken. Medirol® bestaat uit een rol met medicijnzakjes en een persoonlijke informatiemap.
Huidverzorging
Verschillende apotheken organiseren beauty dagen. Je kunt dan uitgebreid kennis maken met de producten die verkrijgbaar zijn in de apotheek.
Incontinentiezorg
Urine-incontinent zijn betekent dat u uw urine (plas) niet goed op kan houden. Als u hiermee te maken hebt, wilt u het beste advies en de beste producten.
Adviesgesprek astma & COPD
Heeft u astma of COPD dan is goede zorg en advies over medicijnen belangrijk. Bij Alphega apotheek kunt u terecht voor een adviesgesprek.
Diabeteszorg
Diabetes is een stofwisselingsziekte die het lichaam belemmert om suiker (glucose) uit voeding te verwerken.
Bezorgservice
Bent u aan huis gebonden en daardoor niet in staat om de apotheek te bezoeken, informeer dan naar onze bezorgservice.
Spreekkamer
Voor vragen en gesprekken die meer privacy vereisen, beschikken wij over een aparte spreekkamer.
Kijksluiter
De belangrijkste informatie uit de bijsluiter van uw medicijn kort en duidelijk uitgelegd in een video
Inloopspreekuur
Op het spreekuur kunt u met al uw specifieke vragen over uw medicijngebruik terecht.
Reizigersadvies
Ook voor een persoonlijk reizigersadvies gaat u naar uw Alphega apotheek.
Wilt u zich inschrijven bij onze apotheek? Vul dan het onderstaande formulier volledig in.
Waarom moet ik mij inschrijven?
U kunt voorgeschreven medicijnen / recepten van de (huis) arts niet zomaar ophalen bij de apotheek. U moet hiervoor ingeschreven zijn. Een belangrijke taak van de apotheek is het vastleggen en bewaken van uw medicijngebruik. We moeten er namelijk zeker van zijn dat u het (voorgeschreven) medicijn zonder problemen kunt gebruiken. Met de gegevens van uw inschrijfformulier leggen wij een dossier voor u aan waarin deze informatie nauwkeurig wordt bijgehouden. Het dossier met uw medicatiegegevens is door u altijd op te vragen bij de apotheek.
Uw medische gegevens delen
Uw huisarts en apotheek hebben toegang tot uw medisch dossier. Om uw privacy en de veiligheid van uw gegevens te waarborgen mogen zij deze niet zonder uw toestemming delen met andere zorgverleners. Mocht u getroffen worden door een ziekte of ongeval en behandeld worden door een onbekende arts, apotheek of specialist dan kan uw medisch dossier van groot belang zijn. Zeker wanneer het toedienen van medicatie noodzakelijk is.
Voorwaarden
Om ervoor te zorgen dat zorgverleners uw medische gegevens veilig kunnen raadplegen is het Landelijk Schakelpunt (LSP) opgericht. Het opvragen van uw medisch dossier is aan voorwaarden gebonden om uw privacy en gegevens te beschermen:- Alleen huisartsen, apotheken en medisch specialisten zijn gemachtigd om medische gegevens te raadplegen op het LSP.
- Andere zorgverleners kunnen alleen informatie opvragen als zij zijn aangesloten bij het LSP en als dit in het belang is van uw behandeling.
- U kunt altijd nagaan wanneer en wie uw dossier heeft geraadpleegd.
- Uw medisch dossier mag alleen gedeeld worden wanneer u daar toestemming voor heeft gegeven.
Uw toestemming
Uw medisch dossier bevat relevante informatie over uw medicijngebruik, mogelijke allergieën en de toestand van uw gezondheid. Dit kan de zorgverlener ervan verzekeren dat de juiste medicatie op een veilige manier kan worden toegediend.Met uw toestemming mag uw medisch dossier gedeeld worden. U kunt het toestemmingsformulier invullen via de onderstaande button. U kunt voor meer informatie en het invullen van het toestemmingsformulier ook bij uw Alphega apotheek terecht. Wij adviseren u graag.
Klik hier om uw toestemming te geven.
Heeft u een klacht?
Ondanks ons streven naar kwaliteit kan het voorkomen dat u niet of minder tevreden bent over de manier waarop u door ons bent geholpen. Neem in dat geval bij voorkeur direct contact met ons op. Er bestaat een grote kans dat we samen tot een oplossing kunnen komen.
Klachtenfunctionaris
Komt u er met uw apotheker niet uit? Dan kunt u uw klacht voorleggen aan een onafhankelijke klachtenfunctionaris. Met uw informatie wordt vertrouwelijk om gegaan. De klachtenfunctionaris kan bemiddelen en zoekt samen met u naar een oplossing.
Contactgegevens klachtenfunctionaris
06 22 92 16 49
Onafhankelijke geschillencommissie
Wij nemen elke klacht serieus en zoeken actief naar een passende oplossing voor u. Bent u desondanks toch niet tevreden over de afhandeling van uw klacht? U heeft al een gesprek gehad met de betrokken hulpverlener van de apotheek en tussenkomst van de leidinggevende heeft uw onvrede ook niet weg kunnen nemen? Dan kunt u overwegen uw klacht voor te leggen aan een onafhankelijke geschillencommissie.
Onze apotheek is aangesloten bij de KNMP-klachten en geschillenregeling. De regeling voldoet aan de eisen van de Wet kwaliteit klachten en geschillen in de zorg (Wkkgz) en bestaat uit klachtenbemiddeling en een onafhankelijke geschillencommissie.
Contactgegevens geschillencommissie Openbare Apotheek
Postbus 8018
5601 KA Eindhoven
088 02 29 181
Vermeld in uw schrijven duidelijk om welke vestiging het gaat.