Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Overslaan en naar de inhoud gaan

Altijd op de hoogte

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van Alphega apotheek en blijf op de hoogte van het laatste nieuws en actuele promoties.

Inschrijven nieuwsbrief

Welkom bij

Alphega Apotheek Wierden

Actualiteiten

Herhaalservice

Alphega nieuwsbrief

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en ontvang als eerste de actuele promoties en het laatste nieuws per e-mail.

Lees meer
Winterse ongemakken P6-2024

Winterse ongemakken

Tijdens de wintermaanden neemt het risico op een griep of verkoudheid toe. De kortere dagen en dalende temperatuur vergen mee...

Lees meer
Stralend de winter door P6-2024

Stralend de winter door

Door de winterkou droogt de huid sneller uit. Goed en op tijd insmeren is daarom belangrijk. Gebruik dan een crème, serum of ...

Lees meer
Farmacogenetische test campagnebeeld 2

Farmacogenetische test

Gebruikt u (chronische) medicatie op recept en heeft u last van bijwerkingen? Vraag naar onze farmacogenetische test.

Lees meer
Stoppen met roken - dame

Stoppen met roken

Op Nieuwjaarsdag maken we goede voornemens, zoals stoppen met roken. Maar bent u er nu klaar voor?

Lees meer

Adres

Dahliastraat 8
7641VZ  WIERDEN
AGB code apotheek: 02010351

Telefoon

Openingstijden

  • Maandag
    • -
    • -
  • Dinsdag
    • -
    • -
  • Woensdag
    • -
    • -
  • Donderdag
    • -
    • -
  • Vrijdag
    • -
    • -
  • Zaterdag
    gesloten
  • Zondag
    gesloten

Uitsluitend voor zéér spoedeisende zaken kunt u tussen 12.30 - 13.30 uur bellen met ons op tel. 0546-577555.

Apothekers

Dhr. D.J. Abrahams (BIG-nummer: 79918922917)
Dhr. J.H.M. Westendorp (BIG-nummer: 39032672017)

MijnGezondheid.net

Alphega apotheek Wierden biedt samen met de Wierdense huisartsen MijnGezondheid.net en de app MedGemak aan. Hiermee kunt u veilig en gemakkelijk 24 uur per dag uw gezondheidszaken regelen. Zo kunt u o.a. herhalingen aanvragen van chronische medicatie die eerder door de huisarts is voorgeschreven, uw medicatieoverzicht inzien en printen en online vragen stellen aan uw apotheker. 

Om gebruik te kunnen maken van MijnGezondheid.net maakt u eenmalig een account aan. Zodra uw apotheker en/of huisarts het account hebben goedgekeurd, kunt u inloggen met uw DigiD met sms-code of via de DigiD app. Klik hier om in te loggen of een account aan te maken. 

Uw account van MijnGezondheid.net kunt u koppelen met de app MedGemak op uw smartphone of tablet. Mocht u problemen ervaren met inloggen of aanmaken van een account neem dan contact met ons op.

 

Herhaalservice

Met de huisartsen in Wierden werken we samen in de herhaalservice. Deze service maakt het herhalen van chronische medicatie eenvoudiger, omdat de apotheek de herhaalrecepten voor u regelt. Informeer naar de mogelijkheden in de apotheek.

Voor spoedgevallen buiten onze openingstijden kunt u terecht bij de Dienstapotheek Almelo, telefoon 088 7084343.

Deze is gevestigd in een gang bij de Spoedpost in het ZGT locatie Almelo (achterzijde ziekenhuisterrein, ANWB-borden Spoedpost volgen, binnen bordjes Dienstapotheek volgen). In de Dienstapotheek is altijd een assistente aanwezig om uw spoedrecept af te handelen.
 

Team Wierden
Apotheek Wierden

Visie

Onze apotheek verstrekt niet alleen medicijnen, we vinden het ook heel belangrijk u goed te adviseren over gezondheid en geneesmiddelgebruik. We geven onze klanten onafhankelijk advies en geven voorlichting en begeleiden uw medicijngebruik. Ook besteden wij veel aandacht aan het voorkomen en signaleren van bijwerkingen.

De apotheek is daarmee een centrale schakel in de gezondheidszorg, die direct invloed heeft op de gezondheid en het welzijn van de klanten. Belangrijk is daarom ook het onderhouden van contacten met voorschrijvers, zorgverzekeraars, patiëntenverenigingen en toeleveranciers.

We streven naar een zo hoog mogelijke kwaliteit van dienstverlening.

Medicatiebewaking

Als we een recept ontvangen, dan geven we het geneesmiddel niet zomaar mee. Eerst controleren we of u het geneesmiddel zonder problemen kunt gebruiken. Daarna zullen we bijna altijd toelichten hoe u het geneesmiddel moet gebruiken. Dit kan soms even duren, maar u bent er wel zeker van dat u het medicijn veilig kunt gebruiken.

Controle van recepten is noodzakelijk, omdat het wel eens voorkomt dat de arts een medicijn voorschrijft, dat niet samengaat met medicijnen die u al gebruikt. Sommige geneesmiddelen versterken of verzwakken bijvoorbeeld elkaars werking. Op zo'n moment nemen we contact op met uw huisarts om te overleggen. We kijken niet alleen naar uw geneesmiddelgebruik, maar houden ook rekening met allergieën, eventuele zwangerschap of kinderwens. Geef dit daarom door aan uw apotheek.

Wij adviseren u ook vrij verkrijgbare geneesmiddelen in de apotheek te laten registreren, als u chronisch geneesmiddelen gebruikt of zwanger bent. Want ook deze middelen kunt u dan niet altijd veilig gebruiken.

Proeftijd voor geneesmiddelen

Als u een geneesmiddel voor de eerste keer krijgt voorgeschreven, mogen wij u slechts een voorraad voor 15 dagen meegeven. Dit is een bezuinigingsmaatregel van de overheid om te voorkomen dat er onnodig medicijnen in de afvalcontainer terechtkomen. Bijvoorbeeld als het geneesmiddel bij u niet goed werkt of vervelende bijwerkingen geeft. Als de arts voor een langere periode geneesmiddelen voorschrijft, dan krijgt u voor de resterende hoeveelheid een herhaalrecept van ons mee.

Uw privacy

De balie van de apotheek bestaat als het ware uit afzonderlijke eilandjes, gescheiden door privacyschermen. Tevens draaien wij achtergrond muziek in de apotheek. Hiermee proberen wij meeluisteren door anderen te beperken en zo uw privacy zo goed mogelijk te waarborgen. Daarnaast beschikken wij over twee aparte spreekkamers voor het voeren van een rustig gesprek.

In de apotheek registreren we in ons computersysteem verschillende gegevens van u, zoals naam, telefoonnummer, medicijngebruik, ziektebeelden en eventuele allergieën. Deze gegevens zijn nodig om te bepalen of u een geneesmiddel veilig kunt gebruiken en om u te kunnen bereiken, bijvoorbeeld als we u iets belangrijks vergeten zijn te vermelden. Gezamenlijk met een aantal apotheken en huisartsen zijn wij geautomatiseerd. Wij gaan uiterst zorgvuldig met uw gegevens om. We zijn gebonden aan ons beroepsgeheim en aan het privacyreglement dat hierop voor alle betrokkenen van toepassing is en dat is aangemeld bij de Registratiekamer conform wettelijke eisen. 
Uw persoonlijke gegevens worden door ons uitsluitend gebruikt in het kader van uw behandeling met geneesmiddelen, controle op de veiligheid en correctheid daarvan en voor het declareren van de kosten ervan bij uw zorgverzekeraar of bij uzelf.
Het verstrekken van uw medicatiegegevens aan derden (zoals specialisten, ziekenhuizen, apotheken en dergelijke) gebeurt als regel alleen met uw instemming.

Zorgverzekering

Voor veel mensen declareren wij rechtstreeks bij hun verzekering. Gaat u naar een andere verzekeraar of krijgt u een nieuw polisnummer? Wanneer uw verzekeringsgegevens wijzigen, is dat voor de apotheek ook belangrijk om te weten. Wij kunnen dan de aan u verstrekte medicijnen op de juiste wijze declareren.

Betaling

U kunt in de apotheek pinnen of kontant afrekenen. De apotheek levert receptgeneesmiddelen alleen op rekening indien u instemt met automatische incasso. U kunt daarvoor een verklaring tekenen waarin u ons machtigt het bedrag van uw bankrekening te incasseren.

Bestellingen

De apotheek kan niet alle geneesmiddelen in voorraad hebben; daarvoor zijn er teveel in omloop. Het kan dan ook voorkomen dat u ons vraagt om bepaalde middelen voor u te bestellen. Wij doen dat graag voor u. Wanneer u echter achteraf deze middelen niet meer wenst, kunnen wij zulke bestellingen doorgaans niet meer terugsturen. Het gaat immers om geneesmiddelen. Indien dat het geval is zijn wij helaas genoodzaakt om u de kosten van een dergelijke bestelling toch in rekening te brengen.

Oude geneesmiddelen

Op de verpakking staat tot welke datum uw medicijnen goed blijven. Breng geneesmiddelen die over de datum zijn en geneesmiddelen die u niet meer gebruikt terug naar de apotheek. Wij ruimen ze dan milieuvriendelijk op.

Onze werkwijze

Uw medicatie is belangrijk. Het merendeel van de geneesmiddelen is alleen via de apotheek verkrijgbaar. Dat is niet zonder reden. De apotheek controleert en stelt uw recept met zorg samen. Het is van belang dat u het juiste geneesmiddel, in de juiste dosering en hoeveelheid meekrijgt, voorzien van gedegen advies en uitleg over het gebruik. Daar nemen wij desgewenst met elk van onze patiënten de tijd voor. Om u en onze andere patiënten zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn vragen we u om onze huisregels in acht te nemen. 

 

We houden rekening met elkaar

  • Parkeer uw auto of fiets zonder de toegang van de apotheek te versperren.
  • Huisdieren zijn in de apotheek niet toegestaan vanwege mogelijke allergieklachten van andere patiënten. Voor hulphonden maken wij een uitzondering.
  • Roken, vapen, eten en drinken is niet toegestaan in de apotheek.
  • Om onze patiënten aan de balie goed en verstaanbaar te woord te kunnen staan, verzoeken we u om uw mobiel niet in de apotheek te gebruiken. Moet u toch bellen, loop dan even naar buiten.
  • Medische informatie is vertrouwelijk. Om de privacy van onze patiënten en medewerkers te beschermen is het niet toegestaan om beeld- en/of geluidsopnamen te maken in de apotheek. 
  • Sommige van onze patiënten hebben een handicap en/of zijn slecht ter been. Zij krijgen in onze apotheek met voorrang een zitplaats.

 

We gaan respectvol met elkaar om

  • Iedereen is welkom in onze apotheek en wordt met respect door ons te woord gestaan, ongeacht afkomst, religie, huidskleur, gender en seksuele voorkeur. 
  • Word niet boos, wij zijn er om u te helpen. Bent u niet tevreden over onze aangeboden zorg, maak dit dan kenbaar aan ons. We proberen er dan samen, in alle redelijkheid, uit te komen.
  • Soms krijgt u een ander geneesmiddel van ons dan u voorheen kreeg. We begrijpen dat u zich afvraagt waarom. Wij leggen u graag uit wat reden hiervoor is. Mocht u daarna nog vragen hebben, stelt u deze dan gerust.
  • In onze apotheek gedragen we ons volgens de algemeen geldende (fatsoens-)normen en waarden. Wij tolereren geen belediging, grof taalgebruik, discriminatie, agressie, geweld of intimiderend gedrag van onze patiënten en medewerkers. Bij onaanvaardbaar gedrag of het niet naleven van de huisregels, wordt toegang tot de apotheek ontzegd. 
  • Van agressie, geweld, intimidatie, vandalisme en/of diefstal wordt aangifte gedaan bij de politie.
  • Medicijnkluis

    Uw medicijnen ophalen wanneer u wilt, 24 uur per dag, 7 dagen per week.

  • Alphega chat

    Vragen voor onze apotheek? Dat kan ook via chat.

  • Herhaalservice

    Gebruikt u dagelijks medicijnen? Vraag dan naar onze herhaalservice.

  • Farmacogenetische test

    Uw DNA, uw medicijnen

  • Spreekkamer

    Voor vragen en gesprekken die meer privacy vereisen, beschikken wij over een aparte spreekkamer.

  • Actueel medicatieoverzicht

    Alphega apotheek biedt u de mogelijkheid om uw medicatieoverzicht via uw eigen persoonlijke pagina te bekijken en eventueel uit te printen.

  • Bezorgservice

    Bent u aan huis gebonden en daardoor niet in staat om de apotheek te bezoeken, informeer dan naar onze bezorgservice.

  • Adviesgesprek astma & COPD

    Heeft u astma of COPD dan is goede zorg en advies over medicijnen belangrijk. Bij Alphega apotheek kunt u terecht voor een adviesgesprek.

  • Huidverzorging

    Verschillende apotheken organiseren beauty dagen. Je kunt dan uitgebreid kennis maken met de producten die verkrijgbaar zijn in de apotheek.

  • Kijksluiter

    De belangrijkste informatie uit de bijsluiter van uw medicijn kort en duidelijk uitgelegd in een video

Wilt u zich inschrijven bij onze apotheek? Vul dan het onderstaande formulier volledig in.


Waarom moet ik mij inschrijven?

U kunt voorgeschreven medicijnen / recepten van de (huis) arts niet zomaar ophalen bij de apotheek. U moet hiervoor ingeschreven zijn. Een belangrijke taak van de apotheek is het vastleggen en bewaken van uw medicijngebruik. We moeten er namelijk zeker van zijn dat u het (voorgeschreven) medicijn zonder problemen kunt gebruiken. Met de gegevens van uw inschrijfformulier leggen wij een dossier voor u aan waarin deze informatie nauwkeurig wordt bijgehouden. Het dossier met uw medicatiegegevens is door u altijd op te vragen bij de apotheek.


Aanduiding van verplicht veld
Geslacht
Ik geef de apotheek toestemming:
Mijn dossierbeheerder te worden en mij te laten uit schrijven bij mijn huidige apotheek.
Voor het delen van mijn medicatiedossier met apotheken waarmee wij samenwerken voor bijzondere zorg rond geneesmiddelen.
Om andere zorgverleners toegang te geven tot mijn medicatiedossier (via het Landelijk SchakelPunt) mits hieraan een zorgvraag ten grondslag ligt.
Om gegevens van het laboratorium op te vragen en in te zien, die nodig zijn om juist en veilig gebruik van medicatie te garanderen (bijv nierfunctie).
Voor het opvragen van mijn medicatiedossier bij mijn huidige apotheek.
CAPTCHA

 

Zijn alle velden correct ingevuld, vink het vakje ‘Ik ben geen robot’ aan en klik daarna op de groene knop om het formulier te versturen.

Uw medische gegevens delen

Uw huisarts en apotheek hebben toegang tot uw medisch dossier. Om uw privacy en de veiligheid van uw gegevens te waarborgen mogen zij deze niet zonder uw toestemming delen met andere zorgverleners. Mocht u getroffen worden door een ziekte of ongeval en behandeld worden door een onbekende arts, apotheek of specialist dan kan uw medisch dossier van groot belang zijn. Zeker wanneer het toedienen van medicatie noodzakelijk is. 

 

Voorwaarden
Om ervoor te zorgen dat zorgverleners uw medische gegevens veilig kunnen raadplegen is het Landelijk Schakelpunt (LSP) opgericht. Het opvragen van uw medisch dossier is aan voorwaarden gebonden om uw privacy en gegevens te beschermen:

 

  • Alleen huisartsen, apotheken en medisch specialisten zijn gemachtigd om medische gegevens te raadplegen op het LSP.
  • Andere zorgverleners kunnen alleen informatie opvragen als zij zijn aangesloten bij het LSP en als dit in het belang is van uw behandeling.
  • U kunt altijd nagaan wanneer en wie uw dossier heeft geraadpleegd.
  • Uw medisch dossier mag alleen gedeeld worden wanneer u daar toestemming voor heeft gegeven.

 

Uw toestemming
Uw medisch dossier bevat relevante informatie over uw medicijngebruik, mogelijke allergieën en de toestand van uw gezondheid. Dit kan de zorgverlener ervan verzekeren dat de juiste medicatie op een veilige manier kan worden toegediend. 

 

Met uw toestemming mag uw medisch dossier gedeeld worden. U kunt het toestemmingsformulier invullen via de onderstaande button. U kunt voor meer informatie en het invullen van het toestemmingsformulier ook bij uw Alphega apotheek terecht. Wij adviseren u graag. 

 

Klik hier om uw toestemming te geven.

 

CAPTCHA

 

Zijn alle velden correct ingevuld, vink het vakje ‘Ik ben geen robot’ aan en klik daarna op de groene knop om het formulier te versturen.

Waarom krijg ik een ander merk medicijn mee?

Waarom krijgt u soms van uw apotheek een ander merk medicijn mee dan het merk dat u normaliter ontvangt? Dit kan de volgende redenen hebben:

  • Uw medicijn is (tijdelijk) niet meer leverbaar door een medicijntekort.
  • Uw medicijn wordt niet (meer) vergoed vanwege het voorkeursbeleid dat uw zorgverzekeraar hanteert.

 

Dezelfde werking en kwaliteit

Een bepaald medicijn kan door meerdere fabrikanten worden geproduceerd en onder verschillende merknamen worden uitgebracht. Ondanks eventuele zichtbare verschillen bevat elke variant altijd dezelfde werkzame stoffen en voldoet aan dezelfde strenge Europese kwaliteitseisen.

 

Voorkeursbeleid per zorgverzekeraar

Uit deze varianten kiest uw zorgverzekeraar de beste optie, vaak voor de voordeligste prijs. Alleen dit voorkeursmedicijn wordt dan door uw zorgverzekeraar vergoed. Dit noemen we het preferentie- of voorkeursbeleid. Op de website van uw zorgverzekeraar kunt u hun voorkeursbeleid inzien.
 

Heeft u een klacht?

Ondanks ons streven naar kwaliteit kan het voorkomen dat u niet of minder tevreden bent over de manier waarop u door ons bent geholpen. Neem in dat geval bij voorkeur direct contact met ons op. Er bestaat een grote kans dat we samen tot een oplossing kunnen komen.

 

Klachtenfunctionaris

Komt u er met uw apotheker niet uit? Dan kunt u uw klacht voorleggen aan een onafhankelijke klachtenfunctionaris. Met uw informatie wordt vertrouwelijk om gegaan. De klachtenfunctionaris kan bemiddelen en zoekt samen met u naar een oplossing.

 

Contactgegevens klachtenfunctionaris

06 22 92 16 49

apotheek@quasir.nl

 

Onafhankelijke geschillencommissie

Wij nemen elke klacht serieus en zoeken actief naar een passende oplossing voor u. Bent u desondanks toch niet tevreden over de afhandeling van uw klacht? U heeft al een gesprek gehad met de betrokken hulpverlener van de apotheek en tussenkomst van de leidinggevende heeft uw onvrede ook niet weg kunnen nemen? Dan kunt u overwegen uw klacht voor te leggen aan een onafhankelijke geschillencommissie.

 

Onze apotheek is aangesloten bij de KNMP-klachten en geschillenregeling. De regeling voldoet aan de eisen van de Wet kwaliteit klachten en geschillen in de zorg (Wkkgz) en bestaat uit klachtenbemiddeling en een onafhankelijke geschillencommissie.

 

Contactgegevens geschillencommissie Openbare Apotheek

Postbus 8018

5601 KA Eindhoven

088 02 29 181

 

info@skge.nl

www.skge.nl

 

Vermeld in uw schrijven duidelijk om welke vestiging het gaat.