Welkom bij
Alphega Apotheek Swifterbant
-
-
Adres
Penhoren 15AGB code apotheek: 02009741
8255BM SWIFTERBANTTelefoon
E-mail
Openingstijden
-
Maandag
- -
- -
-
Dinsdag
- -
- -
-
Woensdag
- -
- -
-
Donderdag
- -
- -
-
Vrijdag
- -
- -
-
Zaterdaggesloten
-
Zondaggesloten
Apothekers
Mevr. drs M.M.L. de Vries (BIG-nummer: 39049406217)Mevr. drs M. Schoot Uiterkamp-van Elderen (BIG-nummer: 29910493617)Onze apotheek werkt samen met Alphega Apotheek De Schans , Alphega Apotheek Dronten Zuid , Alphega Apotheek Beursplein , Alphega Apotheek Biddinghuizen
-
-
-
Herhaalrecepten bestellen
Wil je je herhaalmedicatie via het herhaalreceptenformulier bestellen? Klik dan hier voor het aanvraagformulier.
-
-
Alphega apotheek de Schans in Dronten is op zaterdag geopend van 16:00 tot 18:00 uur.
Voor spoedrecepten die niet kunnen wachten tot de eerstvolgende reguliere openstelling kunt u elke dag tot 22:00 uur terecht bij de Poliklinische Apotheek Lelystad. Tel: 0320 27 10 01.
In de nacht wordt de spoedmedicatie verzorgd door Apotheek de Brug in Almere. Tel: 0900 203 0 203.
-
-
Visie
Onze apotheek verstrekt niet alleen medicijnen, we vinden het ook heel belangrijk u goed te adviseren over gezondheid en geneesmiddelgebruik. We geven onze klanten onafhankelijk advies en geven voorlichting en begeleiden uw medicijngebruik. Ook besteden wij veel aandacht aan het voorkomen en signaleren van bijwerkingen.
De apotheek is daarmee een centrale schakel in de gezondheidszorg, die direct invloed heeft op de gezondheid en het welzijn van de klanten. Belangrijk is daarom ook het onderhouden van contacten met voorschrijvers, zorgverzekeraars, patiëntenverenigingen en toeleveranciers.
We streven naar een zo hoog mogelijke kwaliteit van dienstverlening.Zorgverzekering
Voor veel mensen declareren wij rechtstreeks bij hun verzekering. Gaat u naar een andere verzekeraar of krijgt u een nieuw polisnummer? Wanneer uw verzekeringsgegevens wijzigen, is dat voor de apotheek ook belangrijk om te weten. Wij kunnen dan de aan u verstrekte medicijnen op de juiste wijze declareren.
Uw geneesmiddelen in een andere verpakking
Het kan zijn dat u geneesmiddelen krijgt, die er anders uitzien dan u gewend bent. Dit is wel hetzelfde middel, maar het is goedkoper. Door deze zogenaamde generieke geneesmiddelen uit te geven, helpt onze apotheek met het betaalbaar houden van de gezondheidszorg. In plaats van een relatief duur merkpreparaat krijgt u van ons een goedkoper alternatief. Dit middel moet aan dezelfde eisen voldoen als het oorspronkelijke merkproduct en is dus net zo werkzaam en veilig. Ziet uw geneesmiddel er anders uit dan u gewend bent en heeft u daar vragen over? Stel deze dan gerust aan één van onze medewerkers.
Proeftijd voor geneesmiddelen
Als u een geneesmiddel voor de eerste keer krijgt voorgeschreven, mogen wij u slechts een voorraad voor 15 dagen meegeven. Dit is een bezuinigingsmaatregel van de overheid om te voorkomen dat er onnodig medicijnen in de afvalcontainer terechtkomen. Bijvoorbeeld als het geneesmiddel bij u niet goed werkt of vervelende bijwerkingen geeft.
Als de arts voor een langere periode geneesmiddelen voorschrijft, dan krijgt u voor de resterende hoeveelheid een herhaalrecept van ons mee.Uw privacy
De balie van de Alphega apotheken bestaat als het ware uit afzonderlijke eilandjes. Hiervoor is gekozen in verband met privacyoverwegingen. Hierdoor is het mogelijk met iemand een gesprek te voeren zonder dat een ander mee kan luisteren. Daarnaast heeft iedere Alphega apotheek een aparte spreekkamer voor het voeren van een rustig gesprek.
In de apotheek registreren we verschillende gegevens van u, zoals naam, telefoonnummer, medicijngebruik en eventuele allergieën. Deze gegevens zijn nodig om te bepalen of u een geneesmiddel veilig kunt gebruiken en om u te kunnen bereiken, bijvoorbeeld als we u iets belangrijks vergeten zijn te vermelden.
Wij gaan uiterst zorgvuldig met uw gegevens om. We zijn gebonden aan ons beroepsgeheim en aan het privacyreglement van onze beroepsorganisatie. U kunt erop rekenen dat uw gegevens alleen in te zien zijn door de apothekers, de assistenten, uw arts en uzelf.Medicatiebewaking
Als we een recept ontvangen, dan geven we het geneesmiddel niet zomaar mee. Eerst controleren we of u het geneesmiddel zonder problemen kunt gebruiken. Daarna zullen we bijna altijd toelichten hoe u het geneesmiddel moet gebruiken. Dit kan soms even duren, maar u bent er wel zeker van dat u het medicijn veilig kunt gebruiken.
Controle van recepten is noodzakelijk, omdat het wel eens voorkomt dat de arts een medicijn voorschrijft, dat niet samengaat met medicijnen die u al gebruikt. Sommige geneesmiddelen versterken of verzwakken bijvoorbeeld elkaars werking. Op zo'n moment nemen we contact op met uw huisarts om te overleggen. We kijken niet alleen naar uw geneesmiddelgebruik, maar houden ook rekening met allergieën, eventuele zwangerschap of kinderwens. Geef dit daarom door aan uw apotheek.
Wij adviseren u ook vrij verkrijgbare geneesmiddelen in de apotheek te laten registreren, als u chronisch geneesmiddelen gebruikt of zwanger bent. Want ook deze middelen kunt u dan niet altijd veilig gebruiken.Overgevoelig voor bepaalde stoffen? Meld het ons!
Als u ergens allergisch voor bent, is het verstandig dat bij de apotheek te melden. Wij voeren dat dan in onze computer in, zodat wij u kunnen waarschuwen als uw allergie problemen oplevert in combinatie met de geneesmiddelen die u gaat gebruiken.
Ook als u zwanger bent of borstvoeding geeft, kan het nuttig zijn ons dat te melden. Sommige geneesmiddelen mogen dan niet (samen) gebruikt worden. We geven u graag advies.Zelfzorggeneesmiddelen
Ook bij zelfzorggeneesmiddelen is het van belang dat u het juiste middel gebruikt. Net als bij receptgeneesmiddelen spelen factoren, zoals leeftijd, bij kinderen ook het gewicht en de duur van de klacht een rol.
De apotheekmedewerker zal u dan ook altijd eerst een paar vragen stellen om een goed advies te kunnen geven. In goed overleg kiezen we het meest geschikte product. Maar u moet niet vreemd opkijken als we een keertje nee verkopen. Het kan best zijn dat uw klacht niet behandeld kan worden met een zelfzorgproduct. Wij verwijzen u dan naar uw dokter.
Wilt u uw geneesmiddelgebruik nog veiliger maken, dan kunnen wij de zelfzorgmiddelen ook in de apotheekcomputer vastleggen. Op die manier vindt er ook medicatiebewaking plaats.Betalen in de apotheek
U kunt geneesmiddelen natuurlijk contant of via pin betalen. Het meest praktische voor beide partijen is om de verrekening van de kosten rechtstreeks via uw verzekeringsmaatschappij te laten lopen. Dit is voor de meeste maatschappijen al mogelijk.
Bestellingen
In de apotheek hebben we veel producten op voorraad. Dus als u met een recept bij ons komt, zullen wij u vaak direct kunnen helpen. Mochten wij iets voor u moeten bestellen, dan kunt u het geneesmiddel vaak al de andere dag ophalen. Het is verstandig om geneesmiddelen of incontinentiematerialen waar u niet buiten kunt niet op het laatste moment aan te vragen. Bij homeopathische middelen moet u rekening houden met een langere levertijd.
In principe staat herhaalmedicatie die voor elf uur 's ochtends is aangevraagd de volgende werkdag na elf uur voor u klaar. Helaas lukt dit door diverse omstandigheden niet altijd.Wij stellen het op prijs als u wat speling neemt en uw medicatie enkele dagen later komt ophalen. Dit geeft ons de tijd om alles voor u te bestellen.
Bijbetalen
De overheid wil graag bezuinigen op kosten van medicijnen. Ze hebben daarvoor een aantal maatregelen ingevoerd. Een van die maatregelen is dat per categorie geneesmiddelen een gemiddelde prijs is vastgesteld. Dat is de maximale prijs die de ziektekostenverzekeraars mogen vergoeden. Voor medicijnen die duurder zijn dan die vastgestelde prijs moet worden bijbetaald. Heel vervelend, maar wij kunnen daar helaas niets aan veranderen. Wel kunnen wij in overleg met uw huisarts in sommige gevallen zoeken naar een goedkoper alternatief dat wel volledig wordt vergoed.
Adres- en verzekeringsgegevens
Voor veel mensen declareren wij rechtstreeks bij hun verzekering. Gaat u naar een andere verzekeraar of krijgt u een nieuw polisnummer? Wanneer uw verzekeringsgegevens wijzigen, is dat voor de apotheek ook belangrijk om te weten. Wij kunnen dan de aan u verstrekte medicijnen op de juiste wijze declareren.
Wij stellen het ook zeer op prijs dat, u ons bij een verhuizing ook een adreswijziging stuurt. Als u naar een andere plaats verhuist, kunnen wij een medicatieoverzicht uitdraaien van het afgelopen jaar. Dit kunt u dan bij uw nieuwe apotheek en huisarts afgeven ter informatie.Oude geneesmiddelen
Op de verpakking staat tot welke datum uw medicijnen goed blijven. Breng geneesmiddelen die over de datum zijn en geneesmiddelen die u niet meer gebruikt terug naar de apotheek. Wij ruimen ze dan milieuvriendelijk op. Wilt u in verband met uw privacy de doosjes thuis verwijderen en alleen de strips inleveren?
Overleg met artsen
Wist u dat de artsen en apothekers nauw samenwerken? Regelmatig komen de artsen en apothekers bijeen om de nieuwste inzichten in medicijnen te bespreken. Soms is er iets bijzonders met een recept. Een vreemde dosering bijvoorbeeld of een medicijn waarbij extra controle nodig is. Dan overleggen we zonodig met uw arts.
Regelmatig hebben we met een groep huisartsen 'farmaco-therapie-overleg'. -
-
Zelfbedieningsautomaat
24 uur per dag, 7 dagen per week uw medicatie ophalen? Dat kan via onze zelfbedieningsautomaat. Meldt u zich nu bij ons in de apotheek aan voor deze service.
Bezorgservice
Voor mensen die aan huis gebonden zijn en daardoor niet in staat zijn de apotheek te bezoeken, hebben wij een bezorgdienst. Ook grote pakketten kunnen wij voor u langs brengen. Wilt u gebruikmaken van deze service, dan kunt u uw huisarts vragen dit op het recept te zetten. U kunt natuurlijk ook zelf contact opnemen met de apotheek. Een telefoontje van uw kant is voldoende om ervoor te zorgen dat de geneesmiddelen of hulpmiddelen bij u thuisbezorgd worden.
Aparte spreekkamer
Wanneer u vragen heeft, die meer privacy vereisen dan op dat moment in de apotheek mogelijk is, vraag dan of u in de aparte spreekkamer een vraag kan stellen. Komt u op een druk moment in de apotheek en heeft u toch behoefte aan een rustig gesprek of extra uitleg over uw geneesmiddelen, dan maken wij daarvoor graag een afspraak met een apotheker of een assistente. Aarzel niet daarom te vragen. Als u niet in de gelegenheid bent om langs te komen, dan mag u uw vragen altijd telefonisch stellen.
Inloopspreekuur
Inloopspreekuur: iedere maandag tussen 14.00-15.00 uur. Wij stellen het op prijs dat u van te voren een afspraak maakt.
Voorlichting
Wij streven ernaar u bij elke eerste uitgifte van een voor u nieuw medicijn een op uw situatie toegesneden computerbijsluiter mee te geven. In deze goedleesbare bijsluiters staat duidelijk aangegeven hoe u uw geneesmiddelen moet innemen en welke voorzorgen u in acht moet nemen.
Vragen
Hoe moet ik dit medicijn gebruiken? En hoe lang? Gaat het wel samen met de andere geneesmiddelen die ik gebruik? Hoe werkt het eigenlijk? Waar zijn die gele tabletten ook al weer precies voor? Aarzel niet, vraag het ons.
U kunt ook met ons bellen, nog eens langs komen met uw vragen of een afspraak maken voor een medicijnconsult. Heeft u direct een vraag of een opmerking? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. U kunt een e-mail aan de apotheek sturen via de button ‘contact’ in het menu.Cosmetica
Ook voor cosmetica kunt u bij ons terecht. De merken Vichy en La Roche Posay staan voor hoge kwaliteit en zijn alleen verkrijgbaar in de apotheek. Ook hebben wij een uitgebreid assortimen Eucerin. Onze medewerkers zijn gespecialiseerd in huid en lichaamsverzorging. Heeft u een vraag over huidproblemen of last van een droge huid vraag ons om advies. Onze merken biede een breed assortiment voor vele toepassingen en huidtypes. Wij hebben een groot assortiment op voorraad. Daarnaast hebben wij folders en proefmonster voor u. Kijk ook op: www.vichy.com, www.laroche-posay.nl en www.eucerin.nl
Informatie
Natuurlijk zijn wij er niet alleen voor uw geneesmiddelen en hulpmiddelen. U kunt bij ons ook terecht voor allerlei informatie op gezondheidsgebied. In de apotheek hebben we gratis folders over diverse ziektebeelden.
Ook voor andere informatie over medicijnen of gezondheid bent u altijd welkom, ook als u geen recept heeft.Inhalatie-instructie
Voor nieuwe CARA-patiënten en CARA-patiënten die nieuwe inhalatoren krijgen of die twijfelen of ze hun inhalatiemedicijnen op de juiste wijze gebruiken, is het mogelijk om in een aparte ruimte onder leiding van een deskundig assistent te oefenen.
-
Adviesgesprek astma & COPD
Heeft u astma of COPD dan is goede zorg en advies over medicijnen belangrijk. Bij Alphega apotheek kunt u terecht voor een adviesgesprek.
Alphega chat
Vragen voor onze apotheek? Dat kan ook via chat.
Diabeteszorg
Diabetes is een stofwisselingsziekte die het lichaam belemmert om suiker (glucose) uit voeding te verwerken.
Gezondheids-APK
We zijn steeds meer bezig met onze gezondheid, maar wat is het effect van onze leefstijl?
Herhaalservice
Gebruikt u dagelijks medicijnen? Vraag dan naar onze herhaalservice.
Huidverzorging
Verschillende apotheken organiseren beauty dagen. Je kunt dan uitgebreid kennis maken met de producten die verkrijgbaar zijn in de apotheek.
Incontinentiezorg
Urine-incontinent zijn betekent dat u uw urine (plas) niet goed op kan houden. Als u hiermee te maken hebt, wilt u het beste advies en de beste producten.
Medirol®
Medirol® is een service van Alphega apotheek. Het bestaat uit meerdere producten om het innemen van je medicijnen makkelijker en veiliger te maken. Medirol® bestaat uit een rol met medicijnzakjes en een persoonlijke informatiemap.
Stoppen met roken
Hart- en vaatziekten, longaandoeningen, onvruchtbaarheid en kanker: Steeds vaker worden we geconfronteerd met de gevaren van roken, veroorzaakt door de teerproducten die ontstaan bij het verbranden van tabak.
Wilt u zich inschrijven bij onze apotheek? Vul dan het onderstaande formulier volledig in.
Waarom moet ik mij inschrijven?
U kunt voorgeschreven medicijnen / recepten van de (huis) arts niet zomaar ophalen bij de apotheek. U moet hiervoor ingeschreven zijn. Een belangrijke taak van de apotheek is het vastleggen en bewaken van uw medicijngebruik. We moeten er namelijk zeker van zijn dat u het (voorgeschreven) medicijn zonder problemen kunt gebruiken. Met de gegevens van uw inschrijfformulier leggen wij een dossier voor u aan waarin deze informatie nauwkeurig wordt bijgehouden. Het dossier met uw medicatiegegevens is door u altijd op te vragen bij de apotheek.
Uw medische gegevens delen
Uw huisarts en apotheek hebben toegang tot uw medisch dossier. Om uw privacy en de veiligheid van uw gegevens te waarborgen mogen zij deze niet zonder uw toestemming delen met andere zorgverleners. Mocht u getroffen worden door een ziekte of ongeval en behandeld worden door een onbekende arts, apotheek of specialist dan kan uw medisch dossier van groot belang zijn. Zeker wanneer het toedienen van medicatie noodzakelijk is.
Voorwaarden
Om ervoor te zorgen dat zorgverleners uw medische gegevens veilig kunnen raadplegen is het Landelijk Schakelpunt (LSP) opgericht. Het opvragen van uw medisch dossier is aan voorwaarden gebonden om uw privacy en gegevens te beschermen:- Alleen huisartsen, apotheken en medisch specialisten zijn gemachtigd om medische gegevens te raadplegen op het LSP.
- Andere zorgverleners kunnen alleen informatie opvragen als zij zijn aangesloten bij het LSP en als dit in het belang is van uw behandeling.
- U kunt altijd nagaan wanneer en wie uw dossier heeft geraadpleegd.
- Uw medisch dossier mag alleen gedeeld worden wanneer u daar toestemming voor heeft gegeven.
Uw toestemming
Uw medisch dossier bevat relevante informatie over uw medicijngebruik, mogelijke allergieën en de toestand van uw gezondheid. Dit kan de zorgverlener ervan verzekeren dat de juiste medicatie op een veilige manier kan worden toegediend.Met uw toestemming mag uw medisch dossier gedeeld worden. U kunt het toestemmingsformulier invullen via de onderstaande button. U kunt voor meer informatie en het invullen van het toestemmingsformulier ook bij uw Alphega apotheek terecht. Wij adviseren u graag.
Klik hier om uw toestemming te geven.
Waarom krijg ik een ander merk medicijn mee?
Waarom krijgt u soms van uw apotheek een ander merk medicijn mee dan het merk dat u normaliter ontvangt? Dit kan de volgende redenen hebben:
- Uw medicijn is (tijdelijk) niet meer leverbaar door een medicijntekort.
- Uw medicijn wordt niet (meer) vergoed vanwege het voorkeursbeleid dat uw zorgverzekeraar hanteert.
Dezelfde werking en kwaliteit
Een bepaald medicijn kan door meerdere fabrikanten worden geproduceerd en onder verschillende merknamen worden uitgebracht. Ondanks eventuele zichtbare verschillen bevat elke variant altijd dezelfde werkzame stoffen en voldoet aan dezelfde strenge Europese kwaliteitseisen.
Voorkeursbeleid per zorgverzekeraar
Uit deze varianten kiest uw zorgverzekeraar de beste optie, vaak voor de voordeligste prijs. Alleen dit voorkeursmedicijn wordt dan door uw zorgverzekeraar vergoed. Dit noemen we het preferentie- of voorkeursbeleid. Op de website van uw zorgverzekeraar kunt u hun voorkeursbeleid inzien.
Heeft u een klacht?
Ondanks ons streven naar kwaliteit kan het voorkomen dat u niet of minder tevreden bent over de manier waarop u door ons bent geholpen. Neem in dat geval bij voorkeur direct contact met ons op. Er bestaat een grote kans dat we samen tot een oplossing kunnen komen.
Klachtenfunctionaris
Komt u er met uw apotheker niet uit? Dan kunt u uw klacht voorleggen aan een onafhankelijke klachtenfunctionaris. Met uw informatie wordt vertrouwelijk om gegaan. De klachtenfunctionaris kan bemiddelen en zoekt samen met u naar een oplossing.
Contactgegevens klachtenfunctionaris
06 22 92 16 49
Onafhankelijke geschillencommissie
Wij nemen elke klacht serieus en zoeken actief naar een passende oplossing voor u. Bent u desondanks toch niet tevreden over de afhandeling van uw klacht? U heeft al een gesprek gehad met de betrokken hulpverlener van de apotheek en tussenkomst van de leidinggevende heeft uw onvrede ook niet weg kunnen nemen? Dan kunt u overwegen uw klacht voor te leggen aan een onafhankelijke geschillencommissie.
Onze apotheek is aangesloten bij de KNMP-klachten en geschillenregeling. De regeling voldoet aan de eisen van de Wet kwaliteit klachten en geschillen in de zorg (Wkkgz) en bestaat uit klachtenbemiddeling en een onafhankelijke geschillencommissie.
Contactgegevens geschillencommissie Openbare Apotheek
Postbus 8018
5601 KA Eindhoven
088 02 29 181
Vermeld in uw schrijven duidelijk om welke vestiging het gaat.
-